Thursday 15 January 2015

# My Korea Story part 7

Assalamualaikum...


Day 7---> Kimchi, Hanbok, Namsan Tower


Hari terakhir di Korea, kami belajar membuat kimchi, memakai Hanbok dan destinasi terakhir kami ke Namsan Tower. Lepas kemas-kemas barang, checkout dan breakfast kami terus ke tempat belajar membuat kimchi.


Percaya tak, saya makan banyak ni waktu pagi kalau dekat Korea. Kalau dekat Malaysia, tiga ketul kuih pun dah cukup kenyang.


Buat kimchi ni kacang je, iolss da expert dah, boleh refer post yang sebelum ni, Resepi Kimchi yang Simple dan Sedap.


Attire saya yang pertama, hanbok ala-ala orang kebanyakan. Memang serabut betul tudung dengan baju.


My officemate, just for fun and to feel like a princess. 



My second attire. Cantik baju Noni, sesuai dengan tudung yang dia pakai. Iolss pulak memang tak padan langsung dengan tudung. Hantam sajalah, janji boleh cuba pakai hanbok.


Destinasi terakhir adalah Namsan Tower. Banyak padlock dekat belakang, Sesiapa yang nak kunci cinta bolehlah kunci dekat sini. Lagi besar padlock lagi kuat cinta anda. (^ ^), just kidding..




Sepatutnya yang ni kerusi couple. Sorang-sorang pon bolehla..



Sesiapa yang nak buat wish boleh buat dekat sini. "Make a Pink Wish" uolss..Lepas tu, tak tau la siapa yang akan grandkan wish korang tu. My wish is "I want to get .... next year. huhu.




View dari tingkat atas Namsan Tower. 


James (a.ka. tourist guide) dah panggil turun. Jom turun ke bawah, masa dah tamat.



Nak pergi ke Namsan tower ni kena daki bukit yang cerun. Nak tercabut kepala lutut rasanys masa nak mendaki bukit ni. Dekat atas ni lebih sejuk dan tahap nak beku pun semakin menigkat. Angin dia bukan sepoi-sepoi bahasa lagi dah, angin "freezing" melibas sampai ke tulang sumsum.


Makanan terakhir di Korea, mee udon, oklah rasa dia, mee dia rasa macam laksa. Kedai mee ni satu tingkat dengan bangunan souvenir. Dah setel beli souvenir, moh berangkat pulang.


Sempat rembat periuk maggi korea dekat kedai souvenir. Dekat pasar Namdaemun still ragu-ragu nak beli atau tak. Bila pikir balik mana nak dapat periuk maggi macam ni dekat Malaysia. Bukannya selalu dapat pergi Korea. Dengan berbekalkan duit yang dah semakin nazak, aku beli juga periuk ni dengan harga 6500 won, (tak pasti mahal ke murah) kalau diconvertkan bersamaan dalam RM 20 ringgit. Tak sempat nak simpan periuk ni dalam luggage, so iolss carry dia dalam beg sandang. Then, baru perasan, periuk ni sejenis metal. Kalau di x-ray di airport confirm boleh detect ada suspicious metal dalam beg. Syukur, lepas juga periuk ni tanpa apa-apa keraguan.

Berat beg luggage naik 4kg, macam naik berat badan pulak. Just nice, tak kurang dan tak lebih 20kg. Naik flight Air Asia ke Malaysia pada pukul 3.45pm, sampai ke Malaysia dalam 10.30pm. Sekarang ni agak menakutkan juga kalau nak naik kapal terbang,huhu.. alhamdulillah selamat sampai ke Malaysia. 





2 comments:

  1. Salam... nanti kalau ke sana saya pun nak belajar buat Kimchilah... nak pakai pakaian tradisional yg macam jubah tu dah tu nak naik tower tu tapi dok kat tetengah jer... saya gayat... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korea byk tempat menarik..x menyesal kalau pergi...

      Delete