Wednesday 21 January 2015

Braces mengubah bentuk muka?

Assalamualaikum...

Setakat ni aku dah pakai braces hampir 5 bulan, dan terasa sekejap je masa berlalu. Sedar tak sedar, gigi aku memang dah banyak berubah dan hampir 50% perubahan memang berlaku pada gigi dan rahang. Tau sebab apa? maybe gigi aku telah ditarik ke dalam bagi memenuhi ruang untuk gigi yang telah dicabut. Kemungkinan bentuk rahang berubah disebabkan oleh pergerakan gigi. Iolss tak adalah pakar sangat, kalau nak tau lebih lanjut, better tanya dr. gigi sendiri.



Wakaka..sila jangan ketawa bila tengok gambar ni. Pipi giler tembam macam dipam-pam. Ini gambar pada tahun 2012, lepas habis final year. Baru jer habis belajar, kerjanya duduk rumah, update resume, makan dan tidur. Memang tak ada aktiviti lain masa ni, nak cari kerja malas, then akibatnya menganggur sampai setahun. huhu, Masa belajar memang kuat makan, habis kelas, makan, balik kolej, tidur, malam baru nak buat assignment segala bagai. Exercise dan aktiviti sukan memang aktiviti yang harus dielakkan kalau boleh masa zaman belajar dulu. hehe..



Gambar tahun 2014, baru lagi, gambar masa nak attend kenduri kahwin my cousin. Masa ni belum pakai braces, masa ni memang gemuk dan hampir mencapai tahap obesiti, tapi masih belum ada concern nak turunkan berat badan lagi..wakakaka..Jumpa pulak cousin yang dah berbelas tahun tak jumpa, tau apa dia cakap, besarnya kamu ipah....Whatt???? seriously...im so sad...huhu. Besar sangat ke aku. huhu

Belum lagi jumpa my aunt, selalunya kalau jumpa mesti dia akan cakap, tembamnya kamu ipah, berisi betul badan..Waaaa..rasa macam nak kena hempap dengan batu.

Than, last year aku decide untuk memakai braces bagi membetulkan senyuman aku yang hodoh ni dan package untuk kuruskan badan sekali. Dah pakai braces, makanan yang hendak dimakan haruslah dicontrol. Jadi, senang tak payah nak susah-susah fikir nak diet cara yang macam mana.


Macam ambil gambar passport pulak, tapi version mulut ternganga. haha, Masa ni Dr. gigi letak satu dawai besi dekat gigi taring iolss supaya dia dapat bergerak ke belakang sikit bagi membolehkan gigi yang kat dalam tu dapat bergerak ke depan.



Masa ni pipi macam dah kempis sikit dan bentuk muka dah berubah. Masa balik kampung 2 minggu lepas, sebab nak ziarah kakak iolss bersalin, my aunt pun ada ziarah sekali, u know what she says??? 


My aunt : Eh.. Ipah bile balik Korea??

Me: Baru jer hari Sabtu lepas.

My aunt : Owh yeke, cantik gambar dalam facebook tu, berapa hari pergi?

Me: Seminggu jer.. mestilah best, sebab pegi time winter.

My aunt : Kurusnya kamu Ipah, pasal apa nampak lain sangat?? 

Me: Hehe..sebab pakai braces kot.

My aunt : Badan nampak kecik sekarang,, berapa ribu pasang braces??

**Yes, ini adalah berkat dan kesungguhan dan di atas izin Allah juga, aku telah berjaya menguruskan badan aku.

Tapi satu jer masalah dia, macam mana nak maintain berat agar kekal sama. Rasanya nak maintain lagi susah daripada nak turunkan berat badan. Susah juga nak maintain sebab iolss jenis yang suka kek dan benda-benda manis, dan memang pantang jumpa kek-kek yang dijual di pasar raya atau mana-mana kedai kek yang terlihat oleh pandangan mata. Tangan ni mesti gatal jer nak beli kek setiap kali pergi ke pasaraya.

Lastly, terjumpa satu artikel pasal kebaikan minum green tea. Memang teh ni je lah yang aku hadap hari-hari, dan syaratnya teh ni mesti diminum selepas makan. Selain itu, banyakkan minum air bagi memudahkan proses pembuangan dan juga boleh meningkatkan metabolisme dalam badan.


Inilah green tea yang aku dok minum hari-hari tak kira mana jua aku berada. Natural Clenx Tea yang NH detox slim. Boleh didapati di guardian atau farmasi yang terdekat. 

Ok..bye malas dah nak menulis...nak sambung buat kerja balik..(^ ^)..








2 comments:

  1. sangat ketara perbezaan. sakitnyapakai braces kan? aduhaii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah memang sakit masa first pakai..tapi sekarang da ok dah..tu yg bole jdi kurus tue..

      Delete