Monday 12 January 2015

# My Korea Story Part 6

Assalamualaikum...


Korea Day 6--->Namdaemun Market


Hari keenam di Korea adalah hari free & easy untuk kami. So, kami boleh pergi ke mana saja yang kami mahu pergi tanpa tour guide kami. Bagus juga macam ni, sebab kitorang boleh berdikari dan belajar cara nak menggunakan kemudahan awam dan yang sediakan contohnya macam Subway. Di Korea Subway adalah satu kemudahan awam yang utama untuk kemudahan penduduk mereka. Kalau nak naik Subway ni kena faham line dan platform mana yang perlu kita lalui, sebab takut tersesat nanti. aplikasi Android dan map ada disediakan untuk memudahkan perjalanan dengan menaiki subway.


French toast sebagai sarapan pagi kami di hotel.


Macam nilah keadaan di sekitar subway. Bagi yang tak ada macam kad touch n go, tu kenalah beli di mesin dia. Kat sini cara dia lain, pilih destinasi, masukkan jumlah duit yang perlu dibayar termasuk diposit sekali, huhu nak naik tren pun kena ada deposit tau. Bila dah sampai tempat yang kita nak pergi, kena return kad kita tu, then baru dapat deposit kita balik.






Kitorang dah macam itik keluar kandang. Memang kelam kabut masa ni, sebab macam-macam masalah berlaku masa nak scan kad, itu belum cerita lagi yang tertinggal train pun ada. Terpaksalah tunggu yang tertinggal tu naik train yang satu lagi. Dekat sini bukan macam dekat Malaysia, kalau sesat ke apa, memang seriau tau, huhu minta dijauhkan.



Ramai kot orang dekat sini. Sampai berlaga-laga nak beli barang. 






Kedai stationary yang murah boleh didapati di Namdaemun market. Cari jer nak apa, magnet fridge, keychain, sudu dan garpu Korea semua ada dekat sini.




Nak jumpa dengan orang Malaysia dekat Namdaemun ni memang tak susah especially orang Melayu, merata-rata boleh jumpa. No wonder la, peniaga dekat sini ada yang pandai cakap Melayu.




Banyak jual sweater dan baju sejuk murah-murah.




Kedai brooch yang menjual brooch yang cantik-cantik. Satu brooch tu berhaga 5000 won bersamaan dengan dalam RM 15.


Dah penat berjalan, berhenti rehat dan makan di sebuah restoran makanan korea.




Kena tanya betul-betul dengan owner kedai ni kalau nak pilih menu, jangan tersilap ambil sudah. Nasib baik, owner kedai ni faham apa yang kami tak boleh makan.


Nak pilih menu yang lain macam mee atau ramyun tu memang agak suspicious sikit, jadi saya ambil lempeng korea yang berintikan sotong, daun kucai dan daun bawang yang banyak. Orang Korea ni memang suka makan sayur. Rasanya lebih kurang sama macam cucur udang Malaysia. 



Yang lain ambil toppoki yang pedas dan sedap. Toppoki dia sangat kenyal dan lembut.


Lepas penat bershoping ambil gambar beramai-ramai. Muka ceria jer semua sebab dapat shoping



Barang-barang hasil tangkapan seminggu di Korea. Bukan untuk iolss sorang jer tau, untuk sanak saudara yang menunggu di kampung.


Next Entry---> Korea Part 7

No comments:

Post a Comment