Wednesday 21 January 2015

Fahami Hati Perempuan

Assalamualaikum...

Macam mana nak fahami hati seorang perempuan. Ada sesetengah orang mengatakan kaum hawa  ni terlalu complicated dan sangat susah untuk difahami. Tapi tak semua kaum hawa ni complicated, ada juga jenis yang simple. 

Wanita akan menangis jika dia terlalu gembira atau sedih. Jadi, jangan terkejut kalau tiba-tiba seorang wanita itu tiba-tiba menangis tak tentu pasal. Selalunya jika bersendirian perempuan akan flashback balik apa yang dia buat hari ni, dan apa yang telah berlaku terhadap dirinya selama dia hidup. Tapi kena ingat juga, wahai para lelaki sekalian, perempuan ni otak dia adalah jenis yang autosave, dia boleh ingat balik peristiwa 3 atau 5 tahun lepas. Sekali dia flashback balik, semua jenis benda dan perkara boleh dikeluarkan dan akan diungkit balik. 

Kata orang tak elok diungkit perkara yang dah lepas, tapi memang sifat kami macam ni, so jangan terkejut kalau girlfriend korang tu boleh ingat balik apa yang korang dah buat dekat dia, even warna baju yang korang pakai waktu tu pon dia boleh ingat walaupun peristiwa tu dah 5 bulan lepas lamanya. 

Yang paling penting bila hati seseorang wanita itu telah disakiti, lukanya memang susah untuk dipulihkan. Disakiti sekali atau dua kali, mungkin boleh diterima lagi, kalau dah lebih tiga kali, rasannya hati siapa yang akan dapat tahan dan hati juga akan tawar untuk menerima kembali.

Terjumpa suatu quote yang boleh melambangkan situasi tersebut.

Ada dua hal yang membuatkan engkau rasa dungu dalam hubungan namun engkau masih dalam situasi itu juga, iaitu :
Pertama : Engkau sudah letih dipermainkan oleh lelaki/wanita namun masih berharap padanya.
Kedua : Engkau percayakannya lagi kemudian dibiarkan, kemudian percaya lagi bila datang lagi, dan lagi.
Ketiga : Engkau lakukan kedua-dua di atas lagi.

Jadi apa pula step yang keempat??? pada pendapat saya, mungkin seseorang itu akan tawar hati dan akan bawa pergi dirinya serta berhenti mengharap terhadap perkara yang tidak mungkin membawa kebaikan pada diri. Lebih baik lakukan perkara yang lebih penting dan "move on to get your better life".


Harapan yang tinggal harapan, kecewa dan terlalu letih dalam sesebuah hubungan lebih baik ditamatkan sahaja untuk mengelakkan hati lebih disakiti dan terus disakiti. Sebab tahap kesabaran seseorang itu ada limitnya.







No comments:

Post a Comment