Friday 9 January 2015

# My Korea Story Part 5

Assalamualaikum...


Korea day 5---> Gyeongbokgung Palace, Myeoudong Market


Hari kelima di Korea kami telah ke istana dinasti kerajaan Joseon Korea di Seoul. Ia adalah salah satu 5 istana kerajaan Dinasti Joseon yang terletak di Korea Selatan. Tak banyak yang kami lakukan di sini selain mengambil gambar dan melawat tempat-tempat bersejarah di sekitar kawasan istana.


Tempat di mana Raja dinasti Joseon mengadakan upacara dan istiadat di raja seperti yang kita boleh lihat di kebanyakan drama-drama historical Korea



Di depan istana korea



Menurut tour guide, istana ni tempat untuk gundik diraja tinggal.



Salji dah semakin mencair dan jalan agak licin di sekitar kawasan istana. Taman ni selalu jadi tempat shooting drama historical Korea. Macam cerita Rooftop Prince dan Jang Ok jung.






Untuk lunch kami makan bibimbap dengan steamboat sayur dan sotong. 


Dari istana korea kami ke satu teater untuk menyaksikan persembahan nyanyian dan tarian ala-ala kpop. Mereka sangat cute ok, tak bosan tengok persembahan mereka. 







Malam tu, kami singgah ke Myeudong Market.


Saya tak ingat apa nama sebenar kuih ni. Saya sangat admire kuih ni sampai mengidam dekat Malaysia. Saya panggil bahulu ikan, tapi bukan baulu, just bentuk dia saja yang macam baulu ikan. Dalam dia ada inti kacang merah. 


Untuk makan malam kami makan nasi dan beberapa aneka side dish yang lain. Yang non-muslim mereka sediakan sup ayam, jadi kami yang muslim memang tak boleh nak makan, jadi mereka sediakan nasi dan sup sebagai pengganti.


Next entry---> Korea Part 6










No comments:

Post a Comment