Tuesday 20 January 2015

Kerja dan Rutin Harian

Assalamualaikum...

Setiap hari rutin harian aku berulang dengan perkara yang sama. Pergi kerja, menghadap jem, balik kerja pun menghadap jem lagi, sampai rumah rehat-rehat sambil melayan perasaan dan menonton tv. Hari cuti, baru ada masa nak keluar dengan member-member. Macam tulah setiap hari. Kalau nak cerita pasal kerja, memang banyak yang nak diceritakan. Sekarang saya bekerja sebagai project engineer di sebuah syarikat kontraktor elektrik di petaling jaya. Skop kerja saya memerlukan pemahaman yang mendalam tentang bagaimana sesebuah projek itu bergerak dan macam mana kita nak handle sesuatu masalah yang datangnya dari pelbagai aspek contohnya kalau dah handle sesuatu projek, kena jumpa pelbagai jenis orang yang berlainan pangkat dan harus mengekalkan hubungan yang baik dengan mereka. Yang penting kena belajar cara nak berkomunikasi dengan betul dan bersikap bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara.


Kerja di syarikat kontraktor elektrik dengan berbekalkan ijazah yang ada, serta pengalaman yang memang totally zero, memang sesuatu perkara yang agak mencabar dan cabarannya adalah seolah-olah memasuki tahun pertama di alam universiti. Dengan ketiadaan pengalaman dalam penggunaan "autocad", tapi nasib baik masa belajar dulu memang dah terbiasa menggunakan simulation software macam "PSCAD", Matlab (ade kaitan ke??), haha.. dengan bantuan youtube, senior dan encik "google" akhirnya aku berjaya menguasai penggunaan autocad walaupun tidaklah "expert" dalam menghasilkan sesuatu lukisan. Setakat edit dan tambah item dalam lukisan mengikut prosedur dan permintaan dari client, itu pun sudah memadai.


My workstation. Ini baru lepas kemas, kalau tengah berserabut dengan kerja, segala jenis kertas dan fail akan bersepah dekat atas meja ni. 


Ini masa nak buat As-built drawing. Kalau dah habis satu projek tu, kontraktor mesti menyiapkan satu lukisan yang mesti diupdated dengan site condition. Apa-apa perubahan yang berlaku pada site haruslah seiring dengan lukisan yang hendak dihantar untuk pengesahan jurutera professional. Dah habis projek, paper work mesti disiapkan seperti yang termaktub di dalam kontrak dokumen dan perjanjian bersepadu antara developer dan sub-sub contraktor yang lain termasuklah sub-contraktor elektrikal. huhu..



Buku oren tebal tu dinamakan operation & maintenance manual untuk sesebuah projek. Macam buat tesis final year tau, kat dalam tu ada tersenarai equipment, drawing, procedure dan manual-manual untuk setiap perkakas elektrik yang telah dipasang di site.

Setelah lebih setahun bekerja, membuatkan minat terhadap skop kerja ini semakin bertambah dan perasaan ingin menambahkan pengalaman terhadap bidang ini semakin membuak-buak (betul ke??) haha..Bolehlah setakat ni, kalau nak cari kerja baru, haruslah mendapat pengalaman yang berguna dari tempat kerja yang lama. Tapi buat apa nak cari kerja baru kalau dah selesa dengan apa yang ada sekarang, kata orang ambil risiko dan cari pengalaman baru adalah salah satu antara jalan yang baik untuk melihat dunia luar yang lebih mencabar.


Kerja-kerja penyiapan 4 blok apartment 5 tingkat yang sedang dijalankan. Projek ini betul-betul sebelah LRT Kelana Jaya. Struktur bangunan dalam proses pembinaan. Bangunan yang sedang naik memang takut sikit nak dekat sebab banyak sangat scaffolding, dan rebar yang dalam proses pembinaan untuk ke first floor beam, jadi boleh view dari jauh. Electrical work yang boleh buat sekarang hanyalah installation underground cable pipe, conseal G.I conduit dan copper tape untuk lightning protection. Lepas ni dah kena full time dekat site, lagi beratlah kerja lepas ni, luckily site dekat jer dengan ofis, so tak susahlah nak pergi balik ofis.

Banyak pula aku berceloteh dekat post yang kali ni, kerja tak siap lagi, sempat pula menaip dekat sini, lepas ni nak cerita proses penyiapan sebuah projek. Sambil menulis sambil belajar, sebab ilmu memang elok dikongsikan bersama. Ok bye...




No comments:

Post a Comment