Thursday 18 June 2015

Penang Story Day 2


Assalamualaikum...

Entri yang kali ni nak berceritakan tentang pengembaraan aku di Penang di hari yang kedua (Penang jer pon hehehe). Kali ni kitorang ke Baling Kedah untuk merasa kolam air panas di Ulu Lenggong. Tiket nak masuk ke kolam air panas ni murah jer kawan-kawan cuma RM 4 jer seorang, korang boleh masuk kolam ni sehari suntuk pon tak apa. 


Gambar di dalam kawasan kolam air panas tak dapat nak ambil sebab kitorang pergi ke kolam ni sehelai sepinggang jer dari rumah homestay kami hehe. Cuma bawak duit untuk makan malam jer, itu pon simpan dalam poket yang diletakkan di dalam plastik supaya duit tu tak terkena air kolam tu nanti.



Inilah homestay kami, cantikkan..belakang rumah ni ada bukit yang hijau, dan kawasan rumah ni sangat nyaman dan sejuk, especially waktu pagi. Murah jer homestay kat sini cuma RM 100 semalam. Korang bolehlah stay kat sini berehat-rehat selepas mencuba kolam air panas. Homestay ni dekat jer dengan kolam air panas, kalau jalan kaki 10 minit dah sampai.



Kalau nak mencuba homestay di sini boleh call nombor yang tertera di papan iklan tu. Itupun kalau nampak, kalau tak nampak boleh cuba besarkan skrin anda. 



Sarapan pagi juga disediakan uolss. Dapatlah mengisi perut kami sebelum meninggalkan kampung ni.




Selepas itu kitorang move to Pulau Aman perkampungan nelayan. Nak pergi ke Pulau Aman ni kena naik bot yang disediakan. Tiket pergi balik bot ke Pulau Aman ni cuma RM 6 sahaja. Tak ingat pulak apa nama jeti ni. hehe...



Off to Pulau Aman dengan gembiranya. Cuaca dah semakin panas masa ni. Tahan jer lah..




Kecik jer Pulau Aman ni kalau tengok peta ni.






Rumah-rumah di perkampungan nelayan ni semua kecik-kecik dan comel. Memang aman sesuai dengan nama kampung ni, sebab jauh daripada hiruk-piruk kota yang pancaroba..haha. Siapa rasa nak kedamaian boleh la ke Pulau Aman. Promote sikit kat sini.






Dah penat berjalan keliling Pulau Aman ni, kitorang terjah pulak Restoran Terapung yang menyedikan Mee Udang dan makanan laut yang memang fresh dari laut...Kalau dah datang sini jangan lupa untuk mencuba mee udang kat sini. Rugi kalau tak cuba.


Ketam ready to eat. Rasa ketam ni sangat manis dan fresh. Sekali cuba pasti nak lagi. 



Sebelum tu kena pilih dulu makanan laut apa yang kita nak, lepas tu pergi ke restoran tu suruh dia masak sedap-sedap, yang penting ada duit...hehe.. Try yang simple-simple jer, pilihan makanan laut lain pon banyak lagi, macam udang lipan, kepah, mentarang, ikan dan macam-macam lagi. Harga pun memuaskan .





Nilah dia mee udang yang famous dekat sini. Udang dia manis dan fresh.



Petang tu, kitorang ke Pantai Batu Feringgi, pantai dia cantik dan air lautnye warna biru. Tapi panaslah.



Lepas tu singgah solat di Masjid Terapung.



Petang tu kitorang ke Padang Kota untuk mencuba Pasembor. Banyak lagi pilihan makanan dekat sini, selain daripada Pasembor. Tempatnya terbuka dengan orang ramai dengan gerai-gerai kecil di sekelilingnya.


Satu pinggan ni berharga RM 25, kami kongsi 4 orang untuk satu pinggan pasembor ni. 


Penang Day 3---Entry yang seterusnya.























No comments:

Post a Comment