Tuesday, 6 September 2016

Selamat Tinggal Braces & Selamat Datang Retairner

Assalamualaikum...


Dah lama tak mengupdate...huhu.

Dah hampir 3 bulan free dari braces. Start cabut braces pada 23 Jun 2016, maka cukup 1 tahun 10 bulan aku pakai braces. 



Pengalaman cabut braces memang tak boleh lupa, bukan sakit sikit, tapi sakit rasa macam gigi nak tercabut. Buka braces jer terasa gigi macam tak kukuh dan bergoyang apabila disentuh.


Selepas 3 hari Dr, advice pakai retainer yang transparent ni. Harga 1 set retainer ni RM 500. Bayar dan terus pakai selama 24 jam dalam tempoh 6 bulan. Selepas 6 bulan hanya pakai pada waktu malam sahaja. Nak makan kena buka dan cuci, sebab air liur kita akan terkumpul pada retainer kalau dipakai lama pada gigi. Sekarang dah pakai retainer ni hampir 3 bulan, cepat jer masa berlalu. Tunggu nak free dari pulak lepas ni.


Friday, 17 June 2016

Resepi Tart Gulung


Assalamualaikum...

Nak share resepi tart gulung yang diambil resepi daripada che mat gebu.

Resepi:

1. 230gm mentega
2. 400gm tepung gandum
3. 40 gm tepung kastard
4. 50gm gula aising
5. 2 kuning telur
6. 1 camca teh esen vanilla


Cara-cara:

1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla kacau sebati
3. Masukkan tepung sikit demi sedikit dan kacau rata.
4. Selepas menjadi doh, tutup doh dengan kain yang lembap.
5. Sapukan kuning telur pada tart selepas selesai menggulung.
6. Bakar pada suhu 175 darjah celcius dalam 20-25minit.


Selepas selesai menggulung tart dengan inti nenas yang dibeli di kedai bakeri.




Acuan yang digunakan untuk menggulung tart.




Dapat dalam 2 balang tart dengan 2 kali bancuhan.

Wednesday, 1 June 2016

Mr. Dakgalbi Citta Mall


Assalamualaikum...

Dakgalbi Citta Mall ni baru jer dibuka. Pada sesiapa yang nak makan dekat sini jangan risau okey, makanan dekat sini dah dapat sijil halal dari Jakim. So, bolehlah makan tanpa was2x dan syak wasangka. 

Dah lama nak makan dakgalbi ni since dah rasa yang di Korea sebelum ni. So, apa lagi sebab dah ada kat Malaysia apa salahnya mencuba. Kami order set dakgalbi seafood dengan add on 2 pinggan nasi, 2 pinggan ramyun dan 1 pinggan cheese. Total  dlm RM 119 untuk 5 orang makan.


Semua jenis seafood ada macam clam, udang, dan sotong dan ada beberapa jenis sayur. Side dish macam kimchi dan salad boleh mintak refill kalau habis.



Bolehla start menggoreng di atas api sampai semua bahan masak. Actually, pekerja restoran ni yang masakkan untuk pelanggan. Kami cuma tunggu untuk dihidangkan saja.



Ni lah hasilnya selepas ramyun habis, letakkan nasi dan cheese dengan saki baki seafood yang ada. 


Kami dah kenyang yang teramat. K.erni dah nak pindah ke Perak. Sebelum beliau meninggalkan Selangor, jumpa, borak2x dan makan dulu. Tinggallah kami berempat yang masih single mingle...dah kurang dah sorang geng lepak. Hope, lepas ni boleh jumpa lagi dan bergosip.



Almost 2 Years Wearing Braces

Assalamualaikum...


Almost 2 years dah pakai braces, maybe after 2 month braces ni akan berpisah jua. Now dah dapat senyuman baru dan gigi pun dah teratur dengan cantik. Mula2x pakai pada bulan 9 2014. Sekarang dah masuk 2016, thats means dah 2 tahun guyss.


Gambar tak ingat bila, tapi masa ni doktor suruh pakai elastic band dekat gigi atas dan bawah. Sakit tu tak boleh nak cakap apa, yang paling susah sekali bila nak makan kena cabut dan pasang balik. Kadang2x sampai terputus sendiri getah ni dalam mulut.


Finally, I got this smile... gamba ni yang paling latest bulan 5 2016 masa adik lelaki bertunang. Waiting for 2 months more untuk berpisah dengan braces. 

Tuesday, 19 January 2016

Resepi Strawberry Cheese Cake yang Simple

Assalamualaikum...

Selepas puas memborong strawberry di Cameron, maka terdetiklah di hati untuk menghasilkan strawberry cheese cake yang simple dan mudah. 

Bahan-bahan:

1. 200gm biskut marrie munchies
2. 80gm mentega (dicairkan)
3. 60gm gula halus
4. 6 biji strawberry segar, (didadu kecil-kecil)
5. 1 paket gelatin (jenama halagel)
6. 125ml air suam (untuk dimasukkan kedalam gelatin)
7. 200ml whipping cream
8. Strawberry segar untuk hiasan.





Cara-cara:

1. Biskut marrie dihancurkan, kemudian masukkan mentega untuk dijadikan base kek.
2. Putar cream cheese dan gula sehingga sebati, kemudian masukkan strawberry yang didadu tadi.
3. Mangkuk yang lain putar whipping cream sehingga kembang.
4. Kemudian masukkan whipping cream ke dalam bancuhan cream cheese tadi
5. Setelah itu masukkan gelatin yang telah direndam dan dikacau rata dalam air suam ke dalam
    adunan cream cheese tadi.         


3 mangkuk tersedia, Cream cheese + gula, Whipping cream dan strawberry yang siap didadu.


Whipping cream yang siap diputar dan adunan cream cheese beserta strawberry yang telah dikacau rata


Adunan siap dimasukkan ke dalam loyang dan sedia untuk disejukkan selama semalaman


Setelah disejukkan selama semalaman


Dipotong dan sedia untuk dimakan. Resepi ni tak terlalu manis sebab tak menggunakan gula yang banyak dan kombinasi strawberry juga sesuai dengan cheese sebab strawberry dah masam dan menyebabkan cheese tidak terlalu muak untuk dimakan.

Monday, 18 January 2016

Cameron December 2015

Assalamualaikum...

Dah masuk tahun 2016, baru nak update blog..rasa macam dah lama sangat tak menulis, otak pun dah beku macam mana nak mengarang kat blog ni.

18-20 December 2015 lepas aku dan family buat satu trip ke Cameron Highland selama 3 hari 2 malam. Sewa untuk satu homestay yang ada 3 bilik adalah dalam RM 590, berbaloi jugak la sebab rumah ni memang best dan bukan kawasan bandar, design rumah ni pun macam ala-ala british. Yang paling best rumah ni khas untuk muslim sahaja. Apartment ni di kawasan Heritage Hotel Tanah Rata. Kalau nak book rumah ni boleh contact Kak Azlia 019-45003500.




Rumah ni memang sejuk, aircond memang tak diperlukan langsung. Rumah ni lengkap dengan perabot dan peralatan memasak. So kalau nak datang sini, cuma bawak makanan untuk di masak saja.



Semua lengkap, siap dengan microwave dan lesung batu pon ada.



Terserlah gigi aku, hehe..gambar ni diambil di hadapan apartment hibiscus kami. Kawasan ni sejuk dan udara dia memang segar, kalau ambil gambar memang cantik.



Bharat Plantation Tea House, yang paling dekat dengan apartment kami. 





Gambar ni dekat Mardi Agro Plantation. Dah tak berapa best sangat Mardi ni, berbeza sangat dengan Mardi yang dulu. Sekarang dah tak banyak bunga yang ditanam.





Kami tak banyak pergi berjalan sangat. Banyak duduk di rumah layan astro dan berselimut. Sebab pergi masa cuti sekolah tapi bukan public holiday, pengunjung memang ramai dan kalau nak ke pekan Brinchang memang kena hadap jem sikit.




Hari terakhir singgah di Big Red Strawberry Farm. Sini best sebab dia punya waffle, aiskrim goreng, strawberry sundae, dan macam-macam lagi. Memang kenyang dan berbaloi kalau datang sini.

Last sekali kami singgah Kea Farm untuk membeli strawberry, jagung manis, dan sayur-sayuran. Kalau ada peluang nak pergi lagi dengan family dan yang tersayang.



Wednesday, 14 October 2015

Sure Universal Remote Control untuk TV dan Pelbagai Electronic Devices

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak pasal Smartphone remote control? Rupanya Apps ni dah wujud lama, hari ni baru perasan. Siapa pengguna IOS dan Android korang boleh cari dekat Apps store dan search Sure Universal Remote ataupun boleh klik di sini.


Bukan setakat boleh control TV, AC, DVD dan Projector pun boleh kontrol. Apps ni boleh download Free jer dekat apps, tapi korang punya smartphone kenalah compatible dengan apps ni, sebabnya apps ni kena ada built-in infra red blaster dekat smartphone korang. Aku punya smartphone tak ada, so tak boleh guna, kalau nak download samsung TV remote control boleh la.