Tuesday, 19 January 2016

Resepi Strawberry Cheese Cake yang Simple

Assalamualaikum...

Selepas puas memborong strawberry di Cameron, maka terdetiklah di hati untuk menghasilkan strawberry cheese cake yang simple dan mudah. 

Bahan-bahan:

1. 200gm biskut marrie munchies
2. 80gm mentega (dicairkan)
3. 60gm gula halus
4. 6 biji strawberry segar, (didadu kecil-kecil)
5. 1 paket gelatin (jenama halagel)
6. 125ml air suam (untuk dimasukkan kedalam gelatin)
7. 200ml whipping cream
8. Strawberry segar untuk hiasan.





Cara-cara:

1. Biskut marrie dihancurkan, kemudian masukkan mentega untuk dijadikan base kek.
2. Putar cream cheese dan gula sehingga sebati, kemudian masukkan strawberry yang didadu tadi.
3. Mangkuk yang lain putar whipping cream sehingga kembang.
4. Kemudian masukkan whipping cream ke dalam bancuhan cream cheese tadi
5. Setelah itu masukkan gelatin yang telah direndam dan dikacau rata dalam air suam ke dalam
    adunan cream cheese tadi.         


3 mangkuk tersedia, Cream cheese + gula, Whipping cream dan strawberry yang siap didadu.


Whipping cream yang siap diputar dan adunan cream cheese beserta strawberry yang telah dikacau rata


Adunan siap dimasukkan ke dalam loyang dan sedia untuk disejukkan selama semalaman


Setelah disejukkan selama semalaman


Dipotong dan sedia untuk dimakan. Resepi ni tak terlalu manis sebab tak menggunakan gula yang banyak dan kombinasi strawberry juga sesuai dengan cheese sebab strawberry dah masam dan menyebabkan cheese tidak terlalu muak untuk dimakan.

Monday, 18 January 2016

Cameron December 2015

Assalamualaikum...

Dah masuk tahun 2016, baru nak update blog..rasa macam dah lama sangat tak menulis, otak pun dah beku macam mana nak mengarang kat blog ni.

18-20 December 2015 lepas aku dan family buat satu trip ke Cameron Highland selama 3 hari 2 malam. Sewa untuk satu homestay yang ada 3 bilik adalah dalam RM 590, berbaloi jugak la sebab rumah ni memang best dan bukan kawasan bandar, design rumah ni pun macam ala-ala british. Yang paling best rumah ni khas untuk muslim sahaja. Apartment ni di kawasan Heritage Hotel Tanah Rata. Kalau nak book rumah ni boleh contact Kak Azlia 019-45003500.




Rumah ni memang sejuk, aircond memang tak diperlukan langsung. Rumah ni lengkap dengan perabot dan peralatan memasak. So kalau nak datang sini, cuma bawak makanan untuk di masak saja.



Semua lengkap, siap dengan microwave dan lesung batu pon ada.



Terserlah gigi aku, hehe..gambar ni diambil di hadapan apartment hibiscus kami. Kawasan ni sejuk dan udara dia memang segar, kalau ambil gambar memang cantik.



Bharat Plantation Tea House, yang paling dekat dengan apartment kami. 





Gambar ni dekat Mardi Agro Plantation. Dah tak berapa best sangat Mardi ni, berbeza sangat dengan Mardi yang dulu. Sekarang dah tak banyak bunga yang ditanam.





Kami tak banyak pergi berjalan sangat. Banyak duduk di rumah layan astro dan berselimut. Sebab pergi masa cuti sekolah tapi bukan public holiday, pengunjung memang ramai dan kalau nak ke pekan Brinchang memang kena hadap jem sikit.




Hari terakhir singgah di Big Red Strawberry Farm. Sini best sebab dia punya waffle, aiskrim goreng, strawberry sundae, dan macam-macam lagi. Memang kenyang dan berbaloi kalau datang sini.

Last sekali kami singgah Kea Farm untuk membeli strawberry, jagung manis, dan sayur-sayuran. Kalau ada peluang nak pergi lagi dengan family dan yang tersayang.



Wednesday, 14 October 2015

Sure Universal Remote Control untuk TV dan Pelbagai Electronic Devices

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak pasal Smartphone remote control? Rupanya Apps ni dah wujud lama, hari ni baru perasan. Siapa pengguna IOS dan Android korang boleh cari dekat Apps store dan search Sure Universal Remote ataupun boleh klik di sini.


Bukan setakat boleh control TV, AC, DVD dan Projector pun boleh kontrol. Apps ni boleh download Free jer dekat apps, tapi korang punya smartphone kenalah compatible dengan apps ni, sebabnya apps ni kena ada built-in infra red blaster dekat smartphone korang. Aku punya smartphone tak ada, so tak boleh guna, kalau nak download samsung TV remote control boleh la. 

Victoria Face Lift Facial dan Treatment hanya RM 25 Sahaja

Assalamualaikum...

Sekarang Victoria Facelift sedang buat promosi Facial dan Treatment yang bernilai RM 580 kepada RM 25 sahaja!!!. Murah giler weyy...Treatment dia memang best sebab include sekali dengan shoulder massage, facelift, kolagen, dan macam-macam lagi.





Victori Facelift yang aku cuba adalah branch di One Utama. Sebelum tu kenalah buat appointment untuk set tarikh dengan masa. Aku pilih sabtu lepas pada pukul 2 petang. Tapi sebelum itu, treatment dia adalah selama 3 jam, so kena makan dulu sebelum buat treatment.  

Diaorang akan bagi consultation dulu sebelum buat treatment. Kulit aku tak adalah masalah teruk sangat, cuma dehydration, tona kulit tak sekata dan ada sikit-sikit parut jerawat. 

Sekarang baru faham kalau umur semakin meningkat kolagen kita pun akan berkurang. Rawatan ini juga akan menambahkan lagi kandungan kolagen dalam kulit kita.



Bilik rawatan dia. Best tidur kat atas tilam ni, sambil kena urut-urut manja. Tapi bila buat rawatan facelift agak sakit sikit la, tapi ok jer lepas tu.


Dan, sebelum balik, diorang akan bagi doorgift dulu, dahlah dapat rawatan murah, lepas tu dapat doorgift pulak. Then, kalau korang nak continue treatment, diorang akan terangkan macam mana prosesnya dengan bayarannya sekali, Aku tak continue treatment, sebab just nak dapatkan experience yang ada dekat sini. 



Sunday, 11 October 2015

Resepi Spaghetti Bolognese yang Simple

Assalamualaikum..

Oleh kerana, terlalu mengidamkan sajian pasta, maka terhasillah hidangan spaghetti bolognese yang simple dan campak-campak jer bahan-bahannya.

A. Bahan-Bahan:

1. Setengah paket spaghetti (saya guna jenama Kimball sbb murah)

2. 1 sudu besar minyak

3. 1 sudu kecil garam

Cara - Cara:

Celur spaghetti di dalam periuk, disertakan sekali minyak dan garam. Celur sehingga spaghetti lembut. Bila siap angkat dan toskan airnya.

B. Bahan-Bahan Sos:

1. 4 biji bawang putih (dicincang)

2. 1/2 biji bawang besar (dipotong dadu)

3. 1 botol kecil sos spaghetti kimball

4. 2 biji tomato (dipotong dadu)

5. 2 batang hot dog (dihiris nipis)

6. 1 buku daging cincang ramly (ceraikan kecil-kecil)

7. 5 biji cendawan shitake (potong nipis-nipis)

8. 2 sudu kecil garam

9. 2 sudu besar gula

10. 1 batang daun ketumbar (dicingcang halus)

Cara - Cara:

1. Tumis bawang putih sehingga naik bau, kemudian masukkan daging cincang.

2. Setelah daging sudah masak, masukkan shitake mushroom, dan hot dog.

3. Setelah itu masukkan pula tomato dan 1 botol kecil sos spaghetti kimball.

4. Kacau rata dan masukkan bawang, gula dan garam, masak sos sehingga mendidih, dan perasakan       dengan garam dan gula. Taburkan juga daun ketumbar untuk menaikkan bau sos spaghetti.

5. Tuangkan di atas speghetti yang telah dimasak, dan sedia untuk dimakan.



Tuesday, 6 October 2015

Silky Girl MATTE fever Lip Balm Review

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak pasal produk ni?. Rasanya produk ni dah keluar lama dah di pasaran cuma, sebulan 2 ni jer baru nak cuba produk ni. Bibir aku memang dah semula jadi kering sejak dulu lagi, dan memang pantang dengan lipstik. Dah banyak jenis lipstik dah pernah cuba, satu jenis pun tidak sesuai dengan bibir. Kalau pakai lipstik jer, bibir aku akan merekah dan kulit bibir akan kering dan tertanggal.

Penyelesaiannya, aku cubalah guna Silky girl Matte fever lip balm ni. Hasilnya bibir kurang kering dan warnya juga tahan lama kalau sehari pakai. Akhirnya jumpa jugak lipstik yang dikategorikan sebagai lip balm yang sesuai dengan kulit bibir aku. 




Lip balm ni juga boleh tahan lama sebab isinya tebal, haha..cuba tengok gambar di atas macam marker pen pun ada.




Yang aku gunakan ni adalah lip balm matte yang warnanya dipanggil merah siren. Murah jer, harga dia dalam belasan ringgit jer, boleh didapati Guardian and Watsons.

Jangan Percaya Lelaki 100%

Assalamualaikum...

Hai..dan selamat malam, kenapa tiba-tiba aku nak tulis pasal tajuk ni. Sekarang ni banyak sangat kejadian yang menimpa wanita terutama sekali remaja-remaja belasan tahun yang masih bersekolah ataupun yang sudah bekerja yang percaya dengan kata-kata janji manis lelaki, yang menjurus kepada melakukan maksiat. We as a women , kenalah ada penghadang diri ataupun boleh dipanggil sebagai perisai yang boleh menghalang kita dari melakukan maksiat dan terjerumus kepada lembah penzinaan.

Malu adalah perisai utama bagi seorang wanita solehah. Biarlah lelaki nak cop kita sombong, asalkan hubungan dengan Allah sentiasa terjaga. Janganlah percaya sangat kata-kata manis lelaki yang menjanjikan kemewahan, cinta dan sayangnya pada kita. Sebab, lelaki yang bertanggungjawab dan gentleman adalah lelaki yang boleh menjaga maruah wanita yang dia cintai. Itu adalah ciri-ciri lelaki yang sesuai untuk dijadikan calon suami. Please girls, don't believe man 100%, you should have some suspicious with the man that you like or love, kalau tak banyak sikit pun boleh.

Seorang lelaki yang soleh itu adalah calon terbaik untuk dijadikan suami. Kalau korang ada kenal lelaki yang perangai dia yang tak berapa nak senonoh tapi solat dia jaga, itu bermakna dia menjaga hubungan dia dengan Allah. Kami perempuan ni, bukannya nak cari lelaki 100% macam ustaz, yang penting, lelaki tu mesti jaga solat 5 waktu, bertanggungjawab, dan pandai menjaga maruah wanita yang dia sayang. Kita memang tak akan dapat mengubah seseorang itu, melainkan dia sendiri yang nak berubah.

So, carilah pasangan hidup betul-betul, nasihat untuk diri sendiri juga. Mostly, dekat Malaysia ni ramah lelaki bujang yang dah tak ada teruna, dan perempuan yang kehilangan dara pula hampir 90%. So, renung-renungkanlah. Bagi aku lah, kalau diorang ni dah berubah, aku boleh accept even, lelaki tu dah tak ada teruna pun aku boleh terima, yang penting, dia bertanggungjawab, jaga solat, dan jaga maruah wanita yang dia cintai. Ataupun boleh dikategorikan kepada, nak berubah dan meninggalkan perkara yang lama yang dia pernah lakukan.



Nobody are perfect, just accept the way they are. As long as mereka nak berubah ke arah kebaikan.