Tuesday 6 October 2015

Jangan Percaya Lelaki 100%

Assalamualaikum...

Hai..dan selamat malam, kenapa tiba-tiba aku nak tulis pasal tajuk ni. Sekarang ni banyak sangat kejadian yang menimpa wanita terutama sekali remaja-remaja belasan tahun yang masih bersekolah ataupun yang sudah bekerja yang percaya dengan kata-kata janji manis lelaki, yang menjurus kepada melakukan maksiat. We as a women , kenalah ada penghadang diri ataupun boleh dipanggil sebagai perisai yang boleh menghalang kita dari melakukan maksiat dan terjerumus kepada lembah penzinaan.

Malu adalah perisai utama bagi seorang wanita solehah. Biarlah lelaki nak cop kita sombong, asalkan hubungan dengan Allah sentiasa terjaga. Janganlah percaya sangat kata-kata manis lelaki yang menjanjikan kemewahan, cinta dan sayangnya pada kita. Sebab, lelaki yang bertanggungjawab dan gentleman adalah lelaki yang boleh menjaga maruah wanita yang dia cintai. Itu adalah ciri-ciri lelaki yang sesuai untuk dijadikan calon suami. Please girls, don't believe man 100%, you should have some suspicious with the man that you like or love, kalau tak banyak sikit pun boleh.

Seorang lelaki yang soleh itu adalah calon terbaik untuk dijadikan suami. Kalau korang ada kenal lelaki yang perangai dia yang tak berapa nak senonoh tapi solat dia jaga, itu bermakna dia menjaga hubungan dia dengan Allah. Kami perempuan ni, bukannya nak cari lelaki 100% macam ustaz, yang penting, lelaki tu mesti jaga solat 5 waktu, bertanggungjawab, dan pandai menjaga maruah wanita yang dia sayang. Kita memang tak akan dapat mengubah seseorang itu, melainkan dia sendiri yang nak berubah.

So, carilah pasangan hidup betul-betul, nasihat untuk diri sendiri juga. Mostly, dekat Malaysia ni ramah lelaki bujang yang dah tak ada teruna, dan perempuan yang kehilangan dara pula hampir 90%. So, renung-renungkanlah. Bagi aku lah, kalau diorang ni dah berubah, aku boleh accept even, lelaki tu dah tak ada teruna pun aku boleh terima, yang penting, dia bertanggungjawab, jaga solat, dan jaga maruah wanita yang dia cintai. Ataupun boleh dikategorikan kepada, nak berubah dan meninggalkan perkara yang lama yang dia pernah lakukan.



Nobody are perfect, just accept the way they are. As long as mereka nak berubah ke arah kebaikan. 


No comments:

Post a Comment