Tuesday 30 December 2014

# My Korea Story Part 2

Assalamualaikum...

Korea Day 2----> Mount Sorak

Hello, hari kedua saya di Korea bermula dengan sarapan di hotel. Hari ini kami semua akan ke mount sorak ataupun boleh dipanggil seoraksan national park dan seafood market. Angin memang kuat dekat mount sorak ditambah dengan salji yang turun menyebabkan kami tidak dapat untuk menaiki kereta kabel. Huhu sedih sangat sebab tak dapat naik kereta kabel di mount sorak. Permandangan memang cantik dekat mount sorak.

Ini sarapan saya di waktu pagi. Nasi, kimchi, scramble egg, salad, potato wedges, sup jagung dan orange juice, yang pasti semua boleh di makan. Kat korea ini kalau boleh elakkan pengambilan daging dan ayam sebab mencari yang halal itu wajib. Kena makan makanan berasaskan sayur dan makanan laut sahaja.

Kedai menjual topi dan glove di depan pintu masuk mount sorak. Rupa-rupanya peniaga yang menjual dalam kedai ini pandai cakap melayu. Senang sikit nak berkomunikasi. Sempat lagi beli gloves dan snow cap disebabkan gloves yang saya beli di daiso memang tidak dapat menampung kesejukannya. Snow cap yang saya beli berharga 12000 won dan gloves 15000 won. Sebenarnya agak mahal kalau diconvertkan ke duit Malaysia.

Indahkan ciptaan Allah. Beruntung sangat dapat tengok permandangan dekat sini. Saya kene pakai mask sebab angin terlalu sejuk.

Tengan jalan pun rasa macam nak terbang. Sebab angin terlalu kuat dan kaki teramatlah sejuk untuk bergerak. Kesannya kulit kaki habis merekah sebab tak dapat nak tahan sejuk. Jadi, kenalah sapu banyak losyen di kaki.

Bergambar dengan officemate. Semua sedang menahan kesejukan.

Gambar ini diambil di seafood market, berhampiran dengan perkampungan nelayan. Nampak gemuk masa pakai baju ini. Lantaklah, janji boleh tahan sejuk.

Harga bagi setiap satu menu yang dipamerkan. Kena tanya ahjumma ni kalau nak tahu setiap satu harganya berapa.

Sedap kot udang tempura yang Ahjumma ini jual, memang terasa fresh dari laut lagi.

Sotong fresh dari laut, tak paham apa yang ahjumma ni tulis dekat sotong ini.

Lepas puas berjalan di mount sorak dan seafood market, kami dibawa untuk makan tengahari di sebuah restoran korea.

Ini adalah makanan tengahari kami yang berkonsepkan makanan vegetarian. Tauhu, kimchi, seaweed, cendawan dan banyak lagi. Tak tahu kenapa saya masih berselara nak makan lagi. Kalau duduk Korea sebulan pun rasanya masih boleh bertahan lagi dengan makanan dia. Lagi satu, saya memang tak memilih kalau bab makanan, semua boleh masuk kecuali yang haram, batu, kayu dan tanah. (^ ^)

Gambar kenangan mesti diambil walaupun sedang sibuk makan. Dua baris meja ini semua adalah saya punya officemate.

Lepas makan, bergegas turun ke bawah sebab nak ambil gambar, Ngeee...(^ ^)

Lepas kenyang makan tengahari, dalam 1 jam lebih perjalanan kami sampai ke Yong Pyong Resort. Yong Pyong resort adalah di antara ski resort yang famous di Korea.

Hotel di Yong Pyong adalah di antara hotel terbaik yang saya pernah rasa di korea. Satu malam di hotel ini bersamaan dengan RM 1000 duit Malaysia. Siapa sanggup bayar uolss, haruslah berfikir banyak kali kalau nak pergi sendiri dengan bajet yang tak berapa nak cukup ni.

Yang paling penting semua perkakas dapur disediakan, even periuk nasi pon ada sekali.

Makan malam kami adalah sotong dan sayur. Sedap dan memang menyelerakan. Masih lagi boleh diterima tekak.

Lepas makan malam, jalan-jalan di sekitar ski resort dan ambil gambar bersama officemate.

Nampak tak tiba-tiba dah tukar attire, sebenarnya dah naik ke hotel, lepas itu tengok jam baru dalam pukul 7, so awal lagi, rehat dan ke toilet sekejap, then siap-siap pakai baju semula, ambil monopod dan selfie sampai lebam dengan roomate saya.

Suhu -8 darjah celcius, nak ambil gambar pun terketar-ketar dan tangan beku semata-mata nak tekan  kamera di telefon, sanggup beku asalkan boleh ambil gambar sepuas-puasnya. huhu..Bila lagi kan, gunakan peluang yang ada sebaik mungkin, sebelum pulang ke Malaysia.