Monday 29 December 2014

# My Korea Story Part 1

Assalamualaikum...

Hari pertama di Korea bermula dengan penerbangan dengan Air Asia pada pukul 7.30 am. Kami sampai di Korea dalam pukul 2.30 pm waktu Korea. Waktu jam Korea awa1 1 jam dari Malaysia.
Beruntung sangat dapat pergi ke Korea time winter macam ini, sebab boleh rasa pengalaman bermain dengan salji.


Tiket flight ke Korea. Saya pergi dengan officemate dan kebanyakannya adalah chinese dan agensi juga pakai agensi yang non-muslim, jadi muslim macam kami ini kena pandai memilih makanan yang sesuai dimakan.



Bergambar dengan office mate. Kami memang duduk tak berjauhan antara yang lain, jadi adalah juga teman untuk bercakap.



Sempat lagi selfie di dalam flight. Muka memang muka tak cukup tidur, sebab dah kene bertolak dari rumah pukul 3 pagi lagi. Nak tidur puas-puas dalam flight.


View dari atas awan, selepas dalam setengah jam penerbangan.


Sebelum tidur makan nasi lemak dulu. Makanan Malaysia terakhir yang dapat dimakan sebelum sampai ke Korea.


View dari atas. Time ini dah boleh nampak salji yang putih dekat incheon. Sampai-sampai sahaja salji memang tengah turun dan suhu adalah -5 darjah celcius seperti yang diberitahu oleh pilot di dalam flight.


Kalau boleh nampak, salji memang tengah turun lebat masa kapal terbang ini tengah landing. Lepas habis check out, salji dah berhenti turun. So sad...



Sampai saja terus berkumpul dan pakai apa yang sempat dipakai. Masa ini memang baju hanya pakai 2 lapis jer, dan memang tak tahan sebab tak sempat nak pakai long john. Yang pegang bendera tu kami punya tour guide, nama dia James dan dia sangat handsome.


Beratur sebelum naik shuttle train untuk check out. Dah pergi negara orang haruslah ikut cara mereka. Tak boleh sukahati sahaja nak redah masuk dalam train kalau tak beratur dulu.


Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan dan terus naik bas ke mount sorak. Sebelum sampai ke hotel, kami makan malam dulu di satu restoran makanan Korea. Tak pasti nama restoran ini restoran apa sebab dalam bahasa Korea.


Masa ini sejuk memang tak hengat, angin sejuk bukan sepoi-sepoi bahasa lagi, angin yang bercampur dengan angin frozen, tak tahu nak umpamakan macam mana, mungkin sebab dah malam, suhu semakin menurun. Naik bas terus terketar plus menggigil tahap maksimum.



Nasi dengan ikan, bagi saya nasi dia memang sedap, sebab rasa nasi dia yang kenyal dan lembut. Side dish dia ada kimchi, tauhu, seaweed soup dan jeruk. Tekak saya memang tekak makanan Korea, jadi memang tak ada masalah kalau bab-bab makanan dekat sini.



Hotel pertama kami di Korea di I park Condominium,menggunakan prinsip tradisional Korea dengan tidur beralaskan cadar dan tilam di atas lantai. 


Keadaan bilik ini memang kemas. Kat luar balcony tengah angin kuat, jadi tak berani nak buka pintu balcony luas-luas, tak pasal-pasal semua barang terbang.



Dapur kecil juga disediakan untuk kemudahan memasak. Boleh la masak maggi kalau lapar. 


Berehat sambil layan SBS live music award. Nak cari TV3 memang tak jumpa la kat sini. So, layan K-POP dulu sebelum tidur.

*Hari kedua di Korea --- Next entry..







No comments:

Post a Comment