Tuesday, 8 September 2015

Cara Menambahkan Tempoh Kredit Celcom Anda

Assalamualaikum...

Entri kali ni nak kongsikan berkenaan cara untuk melanjutkan tempoh kredit sim kad, bagi pengguna Celcom sahaja. 

Cara dia mudah sahaja

Taip EXT dan hantar kepada 28882.


Syaratnya adalah kredit anda seharusnya ada minimum RM 30, untuk dipotong bagi perlanjutan kredit dalam tempoh setahun.

Selamat mencuba!!!


Samsung S1270 Simple dan Comfortable

Assalamualaikum...

Nak cerita sikit mengenai hanphone baru aku iaitu samsung S1270 yang aku beli di Lazada baru-baru ni. Dalam banyak-banyak handphone touch screen yang popular sekarang ni, hp ni jugaklah yang aku pilih. Since aku remaja, aku memang dah lama teringin nak pakai hp flip flop ni. Maybe, sebab design dia yang comel dan kecil yang menyebabkan aku tergila-gilakan hp ni.


Di lazada ni, kalau barang-barang electronic dan barang-barang perkakas dapur memang banyak dijual dan macam-macam pilihan yang ada. Aku dapat beli dengan harga RM 101, setelah mendapat diskaun sebanyak 15% dengan menggunakan applikasi lazada di android. 



Dalam 3 hari macam tu, aku dapat delivery dari GDex. Shipping untuk produk ni pun free, so dah untung sikit dari situ. Berbanding dari harga di luar, harganya mahal sedikit berbanding dari harga di Lazada.



Dalamnya disertakan sekali bateri dan micro sd charger.


My hot Red Samsung flip-flop phone. Simple aplikasi macam basic phone yang biasa, cuma ia ada FM radio dan GPRS. Nombor celcom aku bolehlah aku gunakan untuk hp ni.

Tuesday, 1 September 2015

The Sims 2 Game Untuk Hilangkan Stress

Assalamualaikum...

Aku memang dah lama addicted dengan game sims ni, sejak dari zaman universiti lagi. Sampai ke sekarang ni pun masih lagi main dengan game ni bila ada masa terluang. Kalau dulu main sims dalam Facebook ataupun sebelum ni main sims 1 yang basic sims jer. Kalau yang sims 2 view game more on 3D view, so game ni akan jadi nampak real dengan effect 3D view.


Sebab kenapa aku cakap main game sims ni best, sebabnya watak dalam sims ni nampak hidup dengan mempunyai personaliti yang tersendiri dan berbeza bagi setiap sims. Keluarga dalam sims ni juga boleh membiak dengan cara kita mengahwinkan sims kita dengan sims yang lain.



Ia umpama kehidupan seorang manusia dan pelbagai jenis ragam sims boleh dijumpai dalam game ni. Nak bela kucing dan anjing pun boleh. Game ni best weyh, sebabnya boleh design perabot dan boleh juga design rumah mengikut kreativiti kita sendiri. Siapa yang feeling-feeling nak jadi arkitek dan design rumah bolehlah cuba main game ni. Tapi seriusly, disebabkan game ni la laptop aku cepat panas, thats why kalau nak main game ni RAM laptop mestilah tinggi. RAM yang aku guna sekarang 4gb RAM, so bolehlah simpan banyak memory untuk main game ni.


Sekarang game sims dah sampai edition yang keempat. Tapi sims 3 dan 4 ni macam tak sesuai untuk budak-budak di bawah umur sebabnya banyak kepada unsur-unsur yang tak sesuai bagi kanak-kanak bawah umur. 

Entri yang seterusnya tentang cara nak download dan install The sims 2 full edition dari internet.

Monday, 17 August 2015

Teluk Senangin Perak

Assalamualaikum..

Tak sempat nak bercerita pasal raya hari tu. Lepas raya terus sibuk dengan urusan dunia. Sempat jugak raya hari tu bersantai di teluk senangin. Ni memang first time pergi ke Teluk Senangin, cantik jugak pantai teluk senangin, huhu..actually ramai informer yang bagitau yang pantai teluk senangin ni tak cantik mana pun. Sekarang ni dah banyak pembaharuan yang ada dekat Teluk senangin.



Selfie dulu dengan anak saudara sebelum bertolak ke Teluk Senangin. Gigi kitorang macam sama, bezanya gigi aku ade besi. huhu


Ni aktiviti pak cik - pak cik yang join sekali ke Teluk Senangin, memancing sampai tak ingat. Sotong kurita pon boleh dapat.



Menunggu BBQ yang hampir siap. Boleh lepak dulu dekat chalet yang diorang menginap. Chalet ni best ok, yang penting selasa dan air-cond pon ada disediakan. 
Nak Barbeque pon boleh dekat Teluk Senangin ni. Ubi, ikan, ayam dan steamboat pon ade. Malam pulak diorang main lawan mercun dengan chalet yang sebelah.



Pantai dia bersih dan cantik bila waktu petang. Next time, boleh pergi lagi.


Last memori dengan Abah, sebelum dia pergi mengadap ilahi. Dalam tak sihat tu pon, boleh berjalan jauh. Mungkin itu tanda-tanda yang dia bakal pergi. Semoga rohnya tenang di sana. Yang lain tu, sepupu dan pak cik saudara belah mak.



Wednesday, 5 August 2015

Perginya Seorang Insan Bernama Ayah.

Assalamualaikum...

11 Syawal bersamaan dengan 27hb July 2015, telah perginya seorang Ayah yang aku panggil sebagai "Abah". Kesihatan Abah sejak awal tahun 2015 sudah semakin teruk. Aku dapat tahu berita kematian Ayah aku dari kakak sendiri, dan sedang bekerja ketika itu. Rasa menggelatar dan terasa macam mimpi, ketika berita itu disampaikan pada aku. Sudah banyak kali Abah mengadu susah bernafas dan Doktor juga ada memberitahu yang bila-bila masa nyawa Abah akan ditarik.  Dengan penyakit kencing manis, jantung dan paru-paru berair memburukkan lagi keadaan kesihatan Abah. Kami Adik beradik dah berusaha mengubati Abah, dan tiada apa yang doktor mampu lakukan selain dari ubat yang diberikan untuk mengeluarkan air yang berlebihan di paru-paru Abah.

Gambar raya terakhir bersama Abah. Tak sangka ini gambar terakhir kami sekeluarga dengan Abah.

Raya ketiga, Abah tak nak ambil gambar masa ni.


Tiada apa yang kami adik-beradik dapat lakukan kecuali berdoa supaya Abah cepat sembuh dan dipanjangkan umur. Tapi nak buat macam mana, ini semua qada' dan qadar, yang hidup pasti akan mati.
Agak terkilan jugak sebab tak dapat berada disamping Abah ketika saat hembusan nafas terakhir dia. Cuma salam terakhir yang aku dapat sebelum aku bertolak pulang ke KL selepas seminggu bercuti raya. Tak sangka itu adalah salam terakhir aku dengan Abah. Patutlah hati rasa tak sedap hati ketika nak pulang ke KL.

Ketika talkin dibacakan di tanah perkuburan.

Semoga Abah tenang di sana dan ditempatkan di tempat orang-orang beriman. Tiada apa yang mampu aku bagi selain doa untuk kesejahteraan Abah di sana.




Sunday, 5 July 2015

Officially 26th Years

Assalamualaikum...

Hai uolss, 29hb June ni bersamaan dengan 12 Ramadhan, I will be Officially 26th years old. Thanks mak sebab lahirkan dan jaga aku sampai sekarang, tak terbalas rasanya pengorbanan mak dan ayah dari aku kecil sampai aku dewasa.



Tau tak mana satu aku dalam gambar atas tu..hehe. Aku yang bertocang 2 in between with my mom and my dad. Masa ni Abah tak sakit lagi, tapi Abah sangat kuat merokok masa ni. No one can stop him until, he get heart attack and and warded in IJN. 



Zaman kanak-kanak ribena. Aku dengan sepupu-sepupu aku dan adik aku memang nakal. Kitorang kalau berjumpa, memang bergegarlah rumah atuk aku. Macam-macam permainan kitorang main, polis entry, main pondok-pondok, mandi dalam kolah, tangkap berudu, memancing dekat parit, panjat pokok rambutan, dan banyak lagi. Kalau nak cerita semua memang tak habis nanti.


Gambar ni pada tahun 1997. Aku bersama dua orang lagi sepupu aku yang paling rapat. Yang tengah tu dah kawin, yang belah kiri sekali tu belajar dekat overseas dalam bidang kedoktoran. Semua sepupu aku dah berjaya sekarang ni. Walaupun masa kecik dulu kitorang ni perangai gila-gila. 



Sekarang aku dah berjaya mendapat segulung ijazah hasil dari titik peluh dan doa dari mak dan ayah aku. Aku sangat takut kehilangan mereka berdua. Saya harap umur mereka berdua panjang dan diberikan kesihatan yang baik. Teringat masa kecik dulu, mak memang garang, batang mop ataupun batang penyapu memang dah biasa dapat. Mak pun dah semakin berumur sekarang ni. Aku teringin sangat nak bawak mak dan ayah aku sendiri pergi menunaikan umrah.  








Monday, 22 June 2015

Balancing Tayar

Assalamualaikum...

Kereta myvi aku buat masalah lagi. Masa pecut dekat highway Latar, baru nak sampai 120 km/j stereng aku bergegar. Abang ipar aku cakap mungkin masalah tayar yang tak balance. 


Jadi, lepas balik Subang, aku pun pergi kedai tayar dan mintak mekanik tu cek tayar aku sama ada balance atau tak. 



Cek punya cek, tayar aku memang dah tak balance kot. Tapi stil tak bahaya lagi, cuma bergegar jer lah kalau bawak lebih 110km/j. Then, mekanik tu letak timah pada rim tayar aku. Penat jugak nak fahamkan apa yang mekanik cakap, aku ni dahlah jenis yang blur2x. Tapi memang boleh nampaklah tayar aku tak stable bila dipusingkan dengan lebih laju.


Nasib la, sian Myvi aku. Nampaknya kena kumpul duit untuk beli tayar baru pulak lepas ni. Kos nak buat balancing dan letak timah ni murah jer, cuma RM 12.