Monday, 29 December 2014

# My Korea Story Part 1

Assalamualaikum...

Hari pertama di Korea bermula dengan penerbangan dengan Air Asia pada pukul 7.30 am. Kami sampai di Korea dalam pukul 2.30 pm waktu Korea. Waktu jam Korea awa1 1 jam dari Malaysia.
Beruntung sangat dapat pergi ke Korea time winter macam ini, sebab boleh rasa pengalaman bermain dengan salji.


Tiket flight ke Korea. Saya pergi dengan officemate dan kebanyakannya adalah chinese dan agensi juga pakai agensi yang non-muslim, jadi muslim macam kami ini kena pandai memilih makanan yang sesuai dimakan.



Bergambar dengan office mate. Kami memang duduk tak berjauhan antara yang lain, jadi adalah juga teman untuk bercakap.



Sempat lagi selfie di dalam flight. Muka memang muka tak cukup tidur, sebab dah kene bertolak dari rumah pukul 3 pagi lagi. Nak tidur puas-puas dalam flight.


View dari atas awan, selepas dalam setengah jam penerbangan.


Sebelum tidur makan nasi lemak dulu. Makanan Malaysia terakhir yang dapat dimakan sebelum sampai ke Korea.


View dari atas. Time ini dah boleh nampak salji yang putih dekat incheon. Sampai-sampai sahaja salji memang tengah turun dan suhu adalah -5 darjah celcius seperti yang diberitahu oleh pilot di dalam flight.


Kalau boleh nampak, salji memang tengah turun lebat masa kapal terbang ini tengah landing. Lepas habis check out, salji dah berhenti turun. So sad...



Sampai saja terus berkumpul dan pakai apa yang sempat dipakai. Masa ini memang baju hanya pakai 2 lapis jer, dan memang tak tahan sebab tak sempat nak pakai long john. Yang pegang bendera tu kami punya tour guide, nama dia James dan dia sangat handsome.


Beratur sebelum naik shuttle train untuk check out. Dah pergi negara orang haruslah ikut cara mereka. Tak boleh sukahati sahaja nak redah masuk dalam train kalau tak beratur dulu.


Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan dan terus naik bas ke mount sorak. Sebelum sampai ke hotel, kami makan malam dulu di satu restoran makanan Korea. Tak pasti nama restoran ini restoran apa sebab dalam bahasa Korea.


Masa ini sejuk memang tak hengat, angin sejuk bukan sepoi-sepoi bahasa lagi, angin yang bercampur dengan angin frozen, tak tahu nak umpamakan macam mana, mungkin sebab dah malam, suhu semakin menurun. Naik bas terus terketar plus menggigil tahap maksimum.



Nasi dengan ikan, bagi saya nasi dia memang sedap, sebab rasa nasi dia yang kenyal dan lembut. Side dish dia ada kimchi, tauhu, seaweed soup dan jeruk. Tekak saya memang tekak makanan Korea, jadi memang tak ada masalah kalau bab-bab makanan dekat sini.



Hotel pertama kami di Korea di I park Condominium,menggunakan prinsip tradisional Korea dengan tidur beralaskan cadar dan tilam di atas lantai. 


Keadaan bilik ini memang kemas. Kat luar balcony tengah angin kuat, jadi tak berani nak buka pintu balcony luas-luas, tak pasal-pasal semua barang terbang.



Dapur kecil juga disediakan untuk kemudahan memasak. Boleh la masak maggi kalau lapar. 


Berehat sambil layan SBS live music award. Nak cari TV3 memang tak jumpa la kat sini. So, layan K-POP dulu sebelum tidur.

*Hari kedua di Korea --- Next entry..







Sunday, 7 December 2014

Application untuk Monitor Berat dan Kalori

Assalamualaikum...

Macam-macam cara untuk diet dan kekalkan badan supaya fit dan sihat. Salah satu cara yang saya gunakan adalah dengan menggunakan application percuma di dalam appstore untuk pengguna Android. Application yang saya guna adalah "Monitor your Weight" dan "My FitnestPal.


Ini Application "Monitor your Weight". Itu berat saya sekarang, tapi masih dapat kekalkan BMI yang normal. Tak mampu rasanya kalau nak makan hanya 891kcl per day, alamatnya kebulurlah nanti. Target berat adalah anggaran saja, kalau nak turun sampai 48kg, memang harus buat heavy workout setiap hari.

Susah sebenarnya nak turunkan berat, sebab kebanyakan workout yang saya buat adalah workout yang lebih kepada pembinaan otot. Jadi, bila otot naik, berat mungkin susah nak nampak perbezaannya. Tapi, yang kita boleh lihat adalah berapa banyak kelonggaran pada baju dan seluar kita nanti. Rajin-rajinlah ukur pinggang anda dan cuba dapatkan tali tape ukur baju dan ukurlah sendiri untuk melihat perbezaannya.





Ini application "My Fitness Pall". Apps ni boleh kira berapa banyak kalori yang kita ambil dan boleh kira berapa kalori yang diperlukan dalam sehari. Kalori normal yang diperlukan oleh seorang wanita dalam sehari adalah sebanyak 1200kcl sahaja. Itu yang paling maksimum kalau nak kekalkan pengambilan diet yang sihat.

Saya memang dah cuba kekalkan pengambilan kalori dan memang kita kena disiplin terhadap pengiraan pengambilan kalori dalam diet seharian kita. Kalau diikutkan memang tak seronok, sebab banyak makanan kegemaran yang harus disekat. Contohnya, salah satu makanan kegemaran saya adalah pisang goreng. Kalau beli dalam 5 biji, hanya 2 ke 3 biji saja yang boleh dimakan, sebab kandungan minyak yang banyak dalam pisang goreng boleh menghancurkan diet seharian saya.


Betapa tembamnya pipiku dulu, yang ni gambar sebelum memakai braces dan belum didedahkan lagi dengan pengambilan diet seharian dan dulu juga jarang-jarang dan kadang-kadang sahaja bersenam.


Pipi macam dah susut sikit, maybe sebab pakai braces, dan berat pon dah turun hampir 3kilo selepas 3 bulan pakai braces dan dengan kekalkan diet seharian saya. Sebab dulu sebelum pakai braces berat saya boleh mencecah sampai 56kg, agak menyedihkan masa itu.




Monday, 1 December 2014

Tips dan Petua Kecantikan Wajah





MENGHILANGKAN PARUT JERAWAT

Mula-mula ambilkan sedikit madu dicampurkan dengan bedak sejuk. Insyaallah petua ini dapat menghilangkan jerawat yang kebanyakannya masalah ini dirasakan oleh setiap wanita.

MENGHILANGKAN TAHI LALAT

Caranya ialah ambil nenas dan limau purut yang telah dikisar , sapukan di tempat tumbuhnya tahi lalat tersebut. Lakukan 2 atau 3 kali sehari sehingga ia jatuh sendiri. Amalkannya selalu, Insyaallah akan mendapat hasilnya segera. Saya pun sedang mengamalkannya sekarang. Selamat mencuba!!

BIBIR MERAH SEMULAJADI

Petua ini saya amalkan sejak 11 tahun lalu, memang berkesan..mudah saje, sapukan sedikit mentega atau majerin pada bibir anda sebelum tidur. amalkan setiap hari.

MELEBATKAN BULU KENING
Setiap wanita inginkan bulu kening yg cantik dan tersusun tanpa dicukur jadi untuk menjadikan itu kenyataan cara-caranya ialah ambik daun lidah buaya ramaskan hingga melekit dan sapukan dikening pada setiap malam.

KULIT MUKA LICIN BERSERI

Ambil Yogurt Asli kemudian sapu pada keseluruhan bahagian muka. Buat seperti masker..biarkan beberapa minit hingga yogurt tersebut kering kemudian cuci muka dengan air bersih. Ulang setiap 3 kali seminggu anda akan nampak hasilnya muka akan kelihatan licin, berseri, segar dan mengelakkan daripada kulit muka kering.

MENAIKKAN SERI MUKA

Setiap kali sebelum anda ingin mendapatkan kelapa untuk santannya, jangan dibuang air kelapa tersebut. Air kelapa tersebut boleh menyerikan wajah anda. Mula-mula ambil air kelapa itu dan sapukan ke muka anda. Biarkan sampai kering. Selepas itu, barulah basuh muka anda. InsyaAllah wa jah anda akan berseri dan parut di muka akan beransur hilang. Amalkanlah selalu

MENGELAK LEBAM DI BAWAH MATA

Semasa kita menyapu krim atau foundation di muka… pada bahagian bawah mata sapu krim sambil mengurut guna jari manis sebanyak 3 kali dan baca selawat.

MENGHILANGKAN LEBAM BAWAH MATA

Sebelum mandi pagi, lapkan mata anda dengan air sejuk dari peti sejuk..cuba lah.. ianya juga baik untuk menyegarkan mata.

MELICINKAN WAJAH

Ambil buah tomato makan atau sapu pada muka pada waktu pagi dan malam. Muka akan menjadi licin dan halus. selamat mencuba.

MEMERAHKAN BIBIR HITAM

Bibir yang hitam boleh kembali bertukar kepada warna merah. Caranya ambil 3 helai daun sirih, perah airnya yang berwarna merah kemudian sapu di bibir pada waktu malam. Amalkannya selalu dan insyaallah apa yg anda hajati akan menjadi.

MENGHILANGKAN LEBAM DI BIBIR

Untuk menghilangkan atau mengurangkan lebam bibir akibat kesan merokok, ambillah halia dan ditumbuk lumat sehingga mengeluarkan air dari halia tadi. Amalkan menyapu kebibir anda setiap malam sebelum masuk tidur dan biarkan ianya kering sendiri. Untuk melembabkan bibir juga, anda ambil madu dan s apukan pada bibir anda setiap malam. Itulah yang saya malkan selalu. Selamat mencuba.

MEMERAHKAN BIBIR

Saya ada masalah tentang bibir saya yang hitam seolah-olah merokok. Ia tidak seimbang dengan kulit saya yang kuning langsat. Bagaimana untuk saya merahkan bibir saya secara semulajadi dan jika ada petua tradisional, adakah ia mengambil masa yang lama? Saya juga tidak suka memakai lipstik. Diharapkan ruangan ini dapat membantu saya sekian,terima kasih

MEMBENTUK, MELEBATKAN BULU KENING

Caranya mudah saja…ambil sebiji buah keras, bakar hingga hangus ( hitam ). Dengan menggunakan sebatang lidi yang bersih, gosok/asah pada buah keras tu. Kemudian sapukan pada kening dan bentuklah dengan sebaiknya. Lakukan beberapa hari. Seelok-eloknya sapukan pada kening anak yang baru lahir, Insya-Allah kening anak anda akan tumbuh dan berbentuk dengan cepat dan cantik. Petua ini juga boleh diamalkan oleh sesiapa saja yang inginkan kening cantik dan hitam. Selamat mencuba.

NAIK SERI WAJAH

Seri Wajah: Ambil sedikit air dan selawat sebanyak tiga kali dan sapukan pada wajah lakukan pada
tiap-tiap pagi insya’Allah wajah akan kelihatan berseri-seri.

OTAK JADI BIJAK

masukkan sedikit garam dalam 1 gelas air dan minum pada setiap pagi
insyaallah mujarab.

MENCANTIKKAN KULIT MUKA

Untuk jadikan kulit muka yang cantik, mestilah rajin mencuci.
1. Sapu muka dengan telur -merah/putih biar hingga kering
2. Cuci muka dengan air suam dan sapukan limau nipis dan basuh sekali lagi kemudian lapkan dgn
tuala yg bersih.Lakukan sekali sehari insyaallah kulit muka anda tidak ditumbuhi jerawat dan
menegangkan kulit muka yang kendur.

MENYERIKAN WAJAH
Ambil,embun pagi dihujung rumput/daun ( dikawasan yang tiada pencemaran ) dan sapukan ditapak tangan.Kemudian sapukan di bahagian muka sambil berselawat dan biarkan hingga kering. Kemudian basuh muka anda. Amalkan selalu insyaallah.

HILANGKAN HITAM DI MUKA DAN JERAWAT

Ambil kayu manis dan dicelup di dalam air lalu kikis di atas benda kesat seperti batu.. sapukan kayu manis yang sudah dikikis di kawasan bintik- bintik hitam dan jerawat.. Insyaallah jerawat dan bintik- bintik hitam akan beransur hilang…tapi kena rajin mengamalkannya…Semoga anda berjaya dan selamat mencuba.

PETUA AWET MUDA

Bangun pagi dari tidur…minum air masak @ air kosong 3 gelas sebelum basuh muka @ gosok gigi. Selepas itu barulah bersiap untuk mandi. Amalkan selalu setiap pagi selepas bangun daripada tidur. Senang dan mudah. Cuba dan lihatlah kesannya kerana saya telah mencubanya.

MUKA BERSERI

Bangun pagi, sebelum air menyentuh mana2 anggota badan, gunakan jari telunjuk dan rautkan menggunakan air bermula dari bawah muka hingga ke dahi disertai dengan selawat. Buat sebanyak 3 kali. Amalkan setiap hari. Insya ALLAH, wajah anda akan berseri2. Jangan rautkan dari atas ke bawah, sebab ia akan menjadikan wajah cepat kedut. Dan jangan tinggal solat serta baca Alquran dan berwirid.

SENTIASA MUDA

Ramai wanita yang ingin nampak muda walaupun usia sudah mencecah sehingga 35 tahun. Petuanya mudah sahaja,apabila bangun dari tidur, (jangan gosok gigi) minum segelas air suam beserta dengan selawat. Insyaallah umur 35 tahun pun masih kelihatan muda

"Sopoong" Korean Food

Assalamualaikum...

Hari Ahad yang lepas, aku dan member-member aku pergi ke Times Square untuk merasa makanan korea yang asli di "Sopoong" restoran. Bagi aku makanan dia memang berbaloi dimakan dan ia juga halal, berbanding dengan Dubu-dubu yang harganya agak mahal  dan pilihan makanan dia juga kurang.

Banyak pilihan yang kita boleh cuba, contohnya kalau nak makan ramyoen, kimbap, penkek korea, ataupun bibimbap semuanya ada di Sopoong. Walaupun tak cukup rehat dengan aktiviti yang penuh di hujung minggu, aku gagahkan juga untuk keluar ke Mid Valley untuk merasa makanan di Sopoong.  Ia bolehlah dikatakan sebagai persediaan sebelum ke Korea. Kalau di sana nanti tak ada lah culture shock sangat, sebab boleh tahu apa yang boleh dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan.


Pilihan menu makanan; yang peminat tegar ramyeon bolehla mencuba ramyeon yang dihidang di dalam periuk panas korea.


Ini adalah di antara side dish yang boleh dicuba.


Yang dalam mangkuk tu telur stim dan nasi goreng disertakan dengan side dish kimchi



Yang ini pula kimbap dan Dakgalbi. Harganya dalam belasan ringgit sahaja.


Yang ini pula yang telah menjadi pilihan aku Toppoki dengan Ramyeon spicy.



Yang ini penkek korea, rasa dia sama saja dengan cucur udang Malaysia.




Next time nak rasa Jajangmyeon pula, teringat cerita korea Couple or Trouble, dari cerita itulah dah teringin sangat nak rasa Jajangmyeon.


Restoran ini berdekatan dengan Cold Storage dekat LG floor sebaris dengan Universal Traveller. Owner dia memang orang korea dan servis dia juga bagus.


Lepas kenyang, aktiviti gila-gila kami adalah jalan-jalan, shopping, bergambar dan selfie (^ ^)


Kawan saya cakap saya dah kurus sikit, teh hijau dan cardio workout yang aku amalkan nampaknya memang menjadi. (^ ^)




Wednesday, 19 November 2014

Bercinta Selepas Nikah?

Assalamualaikum...

Hari ini terjumpa suatu ayat yang memang mencerminkan sebuah prinsip hidup aku. Kenapa bercinta selepas nikah?


Seriously, sekarang ini memang susah nak jumpa pasangan yang bercinta selepas bernikah. Mungkin ada, tapi dalam nisbah yang sedikit. Tak berapa nak pasti. 


Wujud lagi ke lelaki yang gentleman macam ini. Yang saya paling suka pasangan Ally Iskandar dengan isterinya Farah. Meraka berdua bernikah melalui pilihan keluarga dan bercinta selepas bernikah. 


Ini adalah satu panduan yang bagus untuk para lelaki dalam sesebuah perhubungan yang berteraskan sebuah prinsip dalam Islam. 






Friday, 14 November 2014

Cardio Workout

Assalamualaikum..

Semenjak dua menjak ni, aku semakin obses dengan senaman cardio dan jugapengiraan pengambilaan kalori dalam badan. Nak tahu sebab apa? sebab tiada cara lain untuk mendapatkan badan yang cantik tanpa melakukan senaman dan diet yang sihat. So, kalau jaga pengambilan makanan, badan kita pun nanti akan sihat.  

Apa itu senaman cardio?


Senaman kardio atau cardio workout adalah senaman yang menguji dan membaiki stamina apabila sesuatu diulang banyak kali dalam tempoh tertentu.

Bagi aku kalau nak excercise di luar rumah memang tiada masa. So, aku memilih untuk bersenam di rumah dengan bantuan video senaman kardio dari youtube. Video di youtube memang banyak membantu aku untuk melakukan senaman yang ringan tanpa impak tinggi terhadap kecederaan otot aku.

Ini adalah di antara senaman yang menjadi rutin harian aku di waktu petang pulang dari kerja.

1. 100 Effective Squat Challenge




Senaman squat memang membantu kita supaya mendapatkan kaki dan punggung yang cantik. huhu.
First try, memang sakit nanti kita akan rasa sengal-sengal pada bahagian peha kita, walaupun buat tak sampai 10 repeitition. Nak sujud masa solat pun berbisa tau, kalau nak naik turun tangga lagilah azab. Tapi kalau sudah banyak kali buat, sakit tu akan hilang sendiri. 

Sekarang aku dah boleh lihat kesannya, aku dapat rasa muscle pada paha aku. huhu. Now, I'm challenging myself to do 100 squat per day. Because it is simple and one of a exercise that can be do at home without use any equipment.

2. Abs Workout




This is one of my favourite cardio workout. Nampak macam simple, tapi bila dah buat memang akan berpeluh dan perut pun akan sengal-sengal. Ia adalah salah satu senaman yang bertujuan untuk mengempiskan perut. Sekarang, aku aim nak built muscle di perut, huhu, harap-harap menjadilah nanti.

3. Total Body Low Toning Workout



 

Senaman ni tidak specific mana-mana anggota badan yang lain. Kalau nak workout untuk kesan satu badan bolehlah mencuba senaman ini yang tidak memerlukan apa-apa equipment atau alatan senaman yang mahal-mahal. 

Ini sajalah yang dapat aku kongsikan tentang senaman yang aku lakukan untuk membuang lemak-lemak di dalam badan dan menjadikan badan kita lebih sihat. Sebenarnya banyak lagi tips-tips dan senaman yang berguna untuk kekal sihat. Wait for the next entry.





Thursday, 13 November 2014

Resepi Popia Vietnam

Assalamualaikum..

Sekarang barulah ada masa nak update blog. Kerja dekat ofis kebelakangan ini semakin menjadi-jadi. Banyak projek yang hampir siap, banyaklah manual dan paper work yang kena hadap untuk bagi kepada klien. Hari ni barulah free sikit nak mengarang dekat sini.

Weekend lepas, aku telah mencuba satu resepi yang sangat menyihatkan dan amat sesuai sekali untuk orang yang sedang berdiet. Resepi ini dinamakan sebagai popia vietnam. Kalau nak buat popia vietnam ini kena ada special kulit dia. Kulit popia ni aku beli dekat cold storage di One Utama. Harganya dalam 7 ringgit lebih.


Inilah rupa packaging popia vietnam.

Resepi:


1. 1/2 labu bawang besar
2. 3 ulas bawang putih
4. Sedikit isi ayam
5. 1 batang Fish cake (*Optional)
6. Kobis
7. Carot
8. Taugeh
9. 2 helai daun salad
10. Zukini

Cara-cara:




1. Cincang halus bawang putih, bawang besar dihiris nipis, dan isi ayam dipotong kecil-kecil.
 *Fish cake optional first try tak letak pon fishcake.


2. Hiris nipis-nipis zukini, kobis dan karot. Lepas tu tumis bawang putih bawang merah sampai kuning dan selepas itu masukkan ayam. Setelah ayam empuk masukkan semua sayur tadi, dan last sekali, untuk perasa masukkan sedikit garam dan gula.


3. Inilah hasilnya selepas ditumis di dalam kuali. Sedia untuk dibalut. Salad tu aku carik-carikkan jer dan masukkan sekali dengan sayur yang dimasak tadi.


4. Layurkan di dalam air untuk melembutkan kulit popia. Jangan layurkan dia lama sangat nanti lembik. Cukuplah sekadar direndam di dalam air dalam 10 saat. 


5. Inilah rupa selepas dibalut dekan kulit popia tadi.



Inilah hasil dia, sedia untuk dimakan.